Alt-FEEL despre bullying

 

O cunoașteți pe Florentina ? E fata tăcută și blândă din ultima bancă pe care colegii o tratează cu dispreț și aroganță. E copilul căruia colegii i-au ascuns tenișii, l-au poreclit, de ale cărui haine au râs batjocoritor și pe care l-au exclus din orice joc al lor. Florentina e copilul care a ajuns să creadă că nu valorează nimic, pentru că niciodată colegii nu s-au purtat cu ea cu respect și apreciere, că merită tot ceea ce i se întâmplă și că viața nu e decât un șir lung de umilințe. 

Florentina e copilul pe care îl întâlniți peste tot în școlile din România. 

Povestea ei e povestea oricărui copil – victimă a comportamentelor de tip bullying, o poveste care  poate avea urmări negative pe termen lung pentru toți, inclusiv pentru cei care au fost agresori sau doar martori. 

Astăzi, în școlile din România,

3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi.

3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi.

1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.

Ce facem noi ?

Asociația de Sprijin Comunitar ”ACS” abordează problema bullyingului în școală, utilizând metoda teatrului– forum în cadrul proiectului ”ALT – FEEL DESPRE BULLYING”, proiect susținut de Raiffeisen Bank prin Programul de granturi “Raiffeisen Comunități” 2018.

În prima etapă a proiectului am selectat 16 voluntari, elevi în clasele IX – XI, la licee din Piatra – Neamț: Colegiul Național Petru Rareș, Colegiul Național ”Calistrat Hogaș”, Colegiul Național ”Gheorghe Asachi” care, pe parcursul a 7 săptămâni, au lucrat împreună, îndrumați de coordonatorul de proiect, Loredana Dinu, pentru a pune în scenă o piesă de teatru – forum pe tema bullyingului în școală.

”Practic, acești voluntari, care și-au pus numele CLARMIGOS, după inițialele numelor lor, au creat ei înșiși piesa, pornind de la realitățile cu care ei și alți tineri de vârsta lor se confruntă în școală. A fost un exercițiu complex, de introspecție și analiză personală, pentru că subiectul piesei este unul extrem de actual și de dureros : bullyingul în școală  și fiecare din acești tineri s-a aflat cel puțin o dată într-o astfel de situație, dacă nu în calitate de victime, cel puțin în calitate de martori. Chiar dacă bullyingul este un subiect foarte la modă, abordarea lui atât de tranșantă, prin transpunerea în scenă a unei situații efective, va fi nu doar o metodă inedită de a aduce în discuție efectele acestor comportamente, dar va produce cu certitudine un impact puternic asupra publicului, care va putea să intervină în piesă, să schimbe pe rând câte unul din personaje, arătând cum schimbarea de atitudine, inclusiv la nivelul celor care au fost doar simpli martori, poate schimba finalul unei povești dramatice.” declară coordonatorul proiectului, Loredana Dinu, directorul Asociației de Sprijin Comunitar ”ACS”, organizație care a adus teatrul – forum în județul Neamț din anul 2011.

Vor urma cel puțin 15 reprezentații ale piesei în alte unități școlare din județul Neamț, acordând prioritate școlilor și liceelor din mediul rural.

Ne-am propus să producem în rândul tinerilor schimbari pozitive la nivel de atitudine, arătându-le cum pot să prinda curaj și sa ia atitudine intr-o situatie de bullying. Cei 450 de beneficiari vor înțelege că rolul lor în comunitate nu este unul de spectator, ci de actor, și că singura soluție de a rezolva o problemă este să se implice direct.

Vă așteptăm, așadar, să luăm împreună ATITUDINE !